Na, ki emlékszik még a Vár az Üzlet kisokosunkra? Aki igen, és még arra is, hogy mit ígértem a legutóbbi rész végén, az már sejtheti, hogy a mostani tippben a vásárlói elégedettséget és az üzlet besorolását vesszük nagyító alá. Hiszen a sikerességétől függ, hogy mennyire lesznek hajlandóak a simek pénzt költeni a boltban, sőt, még mindenféle jutalmakat is kaphatunk! Ha készen álltok, katt a folytatásra! 🙂
Az elégedett vásárló
A vásárlók a boltban töltött idő alatt lehetnek elégedettek, avagy elégedetlenek az üzlettel, a kiszolgálással, meg miegyébbel. Véleményüket csillagok adásával illetve elvételével jelzik. Nyilván minél több csillagot ad egy vevő, annál jobban érzi magát. Na de mivel is csikarhatjuk ki a vásárlói lojalitást belőlük?
A csillagos értékelésre pozitívan hat, ha vásárolnak valamit. Ez elég egyértelmű :P. Legyen ez akár belépés az üzletbe (ha beléptetőrendszeres a hely), vagy valamilyen tárgyi dolog bepakolása a kis kosarukba. Ha simünk segít neki rábeszéléssel, azt is pozitívan értékelik, már persze, ha vevők a rábeszélésre (ha nem, akkor inkább hagyjuk őket békén). Ha gyors a kiszolgálás (nincsenek üres polcok, gyors a kasszázás, gyorsan megkapják az ételüket étterem esetén). Vagy ha kapcsolatot építenek az üzletvezetővel, illetve a többi betévedő vásárlóval.
Láthatjuk, hogy igen sokféleképpen tudunk pozitívan hatni vásárlóinkra, azonban ezek ellentéte negatívan hathat üzletünk megítélésére. Erre tehát figyelnünk kell.
Ha szeretnénk lecsekkolni, hogy egy-egy sim hogyan vélekedik üzletünkről, az üzleti panel fülén megnézhetjük. A sárga rubrikák pozitív, míg a pirosak a negatív értékelést jelölik. A kis kosárral jelölt simek tartózkodnak éppen a telken. Amint látható, egy sim maximum +5 vagy -5-es véleménnyel lehet a boltunkról.
Árad a boldogság vásárlóinkból, na de mire is jó ez? Miért is kell, hogy üzletünk minél magasabb értékelést kapjon?
Amint az üzleti panelen láthatjuk, az üzletünknek lehetnek szintjei. Ez maximum 10-es besorolásig mehet fel, ha nagyon ügyik vagyunk (ha nagyon bénák, negatívba is mehet, szerencsére ilyen velem még nem fordult elő). Minél magasabb az üzlet besorolása, annál többen fognak betévedni, annál népszerűbb lesz a hely. Valamint a kis láda ikonra kattintva mindenféle jutalmakat is kaphatunk! De ne szaladjunk ennyire előre!
Szint | Szinthez szükséges csillag | Besorolás | Vásárlók száma |
-5 | -50 | Toprongyos turkáló | 2 |
-4 | -30 | Leértékelések lepukkant lelőhelye | 2 |
-3 | -20 | Hitvány házaló | 2 |
-2 | -12 | Bóvlibolt | 2 |
-1 | -5 | Középszerű kirakóvásár | 2 |
0 | 0 | Tűrhető tucatáruk | 3 |
1 | 3 | Zöldfülű üzletemberjelölt | 3 |
2 | 7 | Bimbózó bróker | 4 |
3 | 12 | Szárnybontogató kisvállalat | 4 |
4 | 20 | Bimbózó bazár | 5 |
5 | 30 | Tuti tőzsdecápa | 6 |
6 | 45 | Tápos társaság | 7 |
7 | 60 | Elragadó lerakat | 7 |
8 | 75 | Nagyhírű nagyvállalat | 8 |
9 | 100 | Minőségi mintabolt | 9 |
10 | 125 | Mintaszerű mogul | 10 |
Az üzleti panel Üzleti információk összefoglalása fülén láthatunk mindenféle információkat az üzletünkről (hány simet szolgáltunk ki, milyen a besorolásunk, és hogy hány csillagos értékeléssel rendelkezünk, valamint, hogy kapott-e pozitív vagy negatív újságírói kritikát a bolt). Itt láthatjuk azt is, hogy a következő szint eléréséhez még hány csillagocskára van szükségünk, érdemes tehát nézegetni ezt a fület is.
Mod: Ha nem lenne elég a betévedő vásárlók száma, a Customer Limit Adjuster moddal be lehet állítani, hogy hányan jöhetnek az üzletbe. (Én azonban nem élek ezzel a lehetőséggel :P)
Na de mi van azokkal a jutalmakkal?
Itt is vannak, összesen 25 féle érdekes jutalomból (üzleti fogásból) választhatunk! Na de az üzlet csak 10 szintes lehet, nem? Akkor le kell mondanunk a jutalmak nagy részéről?
A válasz az, hogy nem. A jutalmak egy simhez (az üzlet tulajdonosához) kapcsolódnak. Tehát, ha simünknek van két üzlete, akkor úgy összesen már 20 jutalompontig mehet fel, és így tovább! Viszont, ha az üzletet átörökítjük egy másik simnek, akkor bizony elvesznek ezek a jutalmak (annak ellenére, hogy magának az üzletnek a szintje megmarad).
Na de lássuk részletesen, hogy mik is ezek:
Kapcsolatok | ||
Figyelemreméltó hírnév | A simünk az új kapcsolatokat alapból +5 napi és +5 hosszútávú kapcsolattal kezdi. | |
Kiváló hírnév | A simünk az új kapcsolatokat alapból +10 napi és +10 hosszútávú kapcsolattal kezdi. | |
Hálózat | A simünk használhatja a Hálózat interakciót más simeken, aminek segítségével új simeket ismerhet meg. | |
Határtalan kapcsolatrendszer | A simünk ezentúl bármelyik simet felhívhatja telefonon, eltekintve attól, hogy ismeri-e, vagy nem. | |
Csúcs hálózat | A simünk egy új interakció segítségével a beszélgetőpartnere összes ismerősével megnő a kapcsolata. | |
Érzék | ||
Felmérés: hangulat | A felmérés: hangulat opció segítségével simünk megnézheti, hogy a vásárló milyen hangulatban van. | |
Felmérés: vágyak | A felmérés: vágyak opció segítségével simünk megnézheti, hogy mire vágyik az adott kuncsaft. Ha azt ajánljuk neki, gyorsabban felmegy a kis vásárlás mutatója, könnyebben megveszi. | |
Eladói érzék | A simünk körbenézhet, megkeresheti azt a vásárlót, aki leginkább vevő lesz a rábeszélésre. | |
Meggyőző személyiség | A rábeszélő tevékenységek hatékonyságát növeli simünk esetében. | |
Manipuláció | A simünk manipulálhatja a vásárlókat, hogy megvásároljanak egy adott terméket. Viszont ez az interakció csökkenti a vásárlói hűséget. | |
Készpénz | ||
LeTourneau díj | A sim kap 1000 simoleont | |
Vállalkozói támogatás | A sim kap 2500 simoleont | |
Támogatás az Iparkamarától | A sim kap 10000 simoleont | |
A Sim Kereskedelmi Szövetség Támogatása | A sim kap 20000 simoleont | |
Will Wright GFA díj | A sim kap 50000 simoleont | |
Nagyker | ||
Árengedmény | 12% kedvezmény a katalógus tárgyaiból | |
Megbízható üzletkötő | 15% kedvezmény a katalógus tárgyaiból | |
Ügyes kufár | 19% kedvezmény a katalógus tárgyaiból | |
Tárgyalások mestere | 24% kedvezmény a katalógus tárgyaiból | |
Cápák cápája | 30% kedvezmény a katalógus tárgyaiból | |
Motiváció | ||
Egyszerű befolyás | A simnek megnő a befolyása, annyival, mintha 3 baráttal többje lenne. | |
Jókedv | A simünk egy új opció segítségével felvidíthatja az alkalmazottakat, akikkel jó viszonyban van, viszont az ő szükségletei csökkennek ezáltal. | |
Motivációs beszéd | A simünk motivációs beszédet tarthat, ami növeli az alkalmazottak pedál medál szintjét, viszont ez a bérigényükre is befolyással van. | |
Határtalan befolyás | A simünk dupla jutalompontot kap, ha olyan vágya teljesül, ami befolyáshoz kapcsolódik | |
Ösztönzés | A simünk az Ösztönzés interakció segítségével a jelenlévők szükségleteit megemelheti. |
Bevallom, én leginkább a pénzjutalmat szoktam használni :P.
Még egy fontos dolog: az üzlet besorolása az üzlet értékét is érinti, tehát, ha netalán el szeretnénk adni a boltot, többet kaszálhatunk, ha magasabb besorolással rendelkezett!
Újságírói értékelés
Ugyanis nem csak a vásárlók lehetnek véleménnyel az üzletünkről, hanem néha betévedhetnek újságírók, akik csak arra várnak, hogy leírják tapasztalataikat egy cikk formájában! És persze, ha nem túl jókat ír, az a mezei vásárlók kedvét is megcincálhatja. Érdemes tehát figyelni, hogy ha újságíró téved a boltunkba, extra figyelemmel bánjunk vele!
Na de hogyan lehet felismerni a ritka újságíró fajt? Nem máshogy, minthogy néha elővesznek egy jegyzettömböt, és jegyzetelnek tapasztalataikról. Ha vidám fejet vágnak közben, akkor jó dolgokat írnak, ha morcosat, akkor nagy valószínűséggel kevésbé elégedettek. Miután befejezték a vizsgálatot (esetleg próbavásárlást), megkeresik az üzletvezetőt, és kinyilatkoztatják véleményüket. Pozitív vélemény esetén üzletünk még a Legjobbak legjobbja díjat is bezsebelheti egy plakett formájában, amit akár ki is lehet állítani a boltban, elismerést okozva ezzel a betévedő vásárlókban. A negatív vélemény pedig a vásárlók számának csökkenését okozhatja, tehát ezt mindenképpen próbáljuk elkerülni. (Amennyiben az újságíró nem mond semmit, nyilván semleges véleménye volt az üzletünkről)
Na, hát most már mindent tudunk, ami egy üzlet sikeres vezetéséhez szükséges! A legutolsó, extra részben külön fogok értekezni az éttermekről, mint különleges üzleti formáról. De addig is, remélem, hogy az eddig elhangzottak hasznosnak bizonyulnak!
Ha akadna bármi kérdés, nyugodtan írjatok komit / chat üzit! 🙂